Bokrecension – Vegansk husmanskost

Om du har ätit växtbaserat ett tag, eller försökt veganisera någon av dina gamla favoriträtter så har du säkerligen någon gång stött på personen Gustav Johansson – mannen bakom jävligtgott.se. Nu har den samma Gustav släppt boken Vegansk husmanskost.

Bakgrund

Jävligtgott såg dagens första ljus i januari 2011 och har sedan dess kontinuerligt spottat ut vegetariska och veganska recept på löpande band. Utöver att leverera jävligt goda recept, så håller sig Gustav sysselsatt med att hålla föreläsningar, besöka event som t.ex Vegovision, lära andra att lära sig vegansk mat genom sina matlagningskurser och även redan hunnit att skriva tre böcker. Samtidigt som han månatligen tar fram en ny vegansk burgare hos Bastard Burgers. Inte nog med det så är han familjefar utöver allt det. Gustav är en man med många järn i elden minst sagt.

Som vi nämnde så har Gustav redan hunnit skriva tre böcker och det är den tredje som detta inlägget kommer att handla om. De två tidigare böckerna vid namn Jävligt God BBQ från 2016 där huvudfokuset ligger på grillen. Hur en anammar framtidens grillning och får fram det gröna på grillen och samtidigt låter det vara väldigt svulligt och jävligt gott, som grillning ska vara.

I augusti 2019 släppte Gustav två böcker. Dels denna som detta inlägget kommer handla om, men också Vego i världsklass. Detta gjordes i samarbete med Linda Bakkman från SOK och Anna Richert från WWF. SOK som står för Sveriges olympiska kommité och WWF (Världsnaturfonden) vill med denna bok visa att det går att ställa om till en vegetarisk kost och kunna prestera i världsklass. Med världsstjärnor som Charlotte Kalla, Hanna Öberg, Peder Fredricsson, André Myhrer och Max Salminen som är ambassadörer för projektet så kan en förstå att det ligger stor kunskap till grund för denna boken. Boken släpptes på Norstedts.

Vegansk husmanskost

Detta inlägg ska dock handla om Gustavs tredje bok, som släpptes samma månad som Vego i världsklass, men går under namnet Vegansk husmanskost och släpptes på Bonniers förlag. Boken bjuder på recept på vardagsrätter, klassiker och högtidsmat och ligger på 176 sidor och dundrar in på 55 recept.

De säger att en inte ska döma en bok efter dess omslag, och i detta fall kan jag hålla med. Omslaget på denna bok ger mig vibbar från 80-talet och är inte lika färgstarkt som andra veganska kokböcker. Som t.ex New Vegan av Jenny Mustard, Vego i världsklass, eller Vegan BBQ av Mattias Kristiansson.

Boken inleds med en anekdot av Gustav som berättar om sin pappa som arbetat med trafikfrågor, som menar att människor alltid kommer att välja enklaste vägen som Gustav anammat. Det ska vara enkelt och gott att äta växtbaserat. Det berättas även om hans väg från att äta kött varje dag till att bli vegetarian och till slut vegan och betonar att resan är unik för alla människor.

Inleds med tips

Därefter kommer tips om hur en kan ersätta diverse animaliska produkter med veganska alternativ och hur en får maten att smaka så bra den kan med enkla knep och hur smakkombinationer fungerar.

En halv sida har dedikerats åt att ge en guide för dig som vill äta mer vego som jag verkligen gillar. Byt ut basvaror som t.ex smör, mjölk, kaffemjölk, matlagningsgrädde, yoghurt och matlagningsyoghurt. Det finns massvis av alternativ till dessa och övergången kommer märkas minimalt. Det andra tipset är att identifiera sina favoriträtter och försöka veganisera dem. Denna tycker jag är jätteviktig. Oftast så är det ungefär samma rätter som repeteras vecka efter vecka och alla går att veganisera. Som Gustav skriver – Färsen i tacon, korven i stroganoffen, färsen i köttfärssåsen, kycklingbitarna i grytan, grädden i såsen och smöret på pastan. Ett annan bra tips och viktig del för nyblivna och osäkra växtnyfikna är att låta halvfabriken ta plats. Det är okej att köpa den där veganska färdigpanerade schnitzeln från Anamma eller  en spröd saftig burgare från Fry’s. Dels för att få med dig resten av familjen och för att det mest troligt är mer hälsosamt än det animaliska alternativet.

Det tredje tipset från Gustav är också väldigt bra. Det är okej att fuska. Det kommer att gå över när du känner att du inte behöver fuska längre. Har du svårt att avstå baconet eller osten så låt inte hela din vegetariska resa saboteras pga det. Fuska ibland istället. Det är bättre att äta veganskt 29 av 30 dagar än inga i månaden. Det sista tipset är att prata med sina nära och kära och bjuda dem på vegansk mat. Gustav har en väldigt bra poäng här. Oftast så är det osäkerhet och okunskap kring vegansk mat som är största boven till att folk inte gått över till en vegansk kost. Ingen äter ju djur för att de inte gillar djur, eller hur?

Recepten

Recepten är indelade i tre kategorier. Vardagsrätter, klassiker och högtidsmat, vilket jag tycker funkar bra.Vardagsmaten i början, husmanskosten i mitten och avslutningsvis med högtidsmaten.

Jag tror inte många blir imponerade av bilderna på maten i boken. De är ganska matta och har inte allt för mycket kontrast. Jag tycker det funkar bra. Mitt fokus hamnar istället på listan över ingredienser och förvånas väldigt ofta hur få de är och dessutom hur lättillgängliga de är. I andra receptböcker så känns det som det alltid är något märkligt en behöver för varje rätt som en behöver åka land och rike för att hitta.

Vegansk husmanskost

De bästa recepten

Om jag skulle välja ett favoritrecept från boken, så skulle jag inte kunna göra det. Jag skulle välja två. Dels för att jag lagar de två minst en gång i veckan var och har gjort det sedan de kom upp som video på bloggen.

Det första receptet är är “Fiskpinnar med remouladsås och krossad potatis”. Ett supersmidigt recept som får en att minnas maten i bamba. Fiskpinnarna är gjorda på tofubitar, som sedan är panerade med ströbröd. Remouladsåsen är på vegansk majonnäs. Potatisen låter jag däremot vara intakt och enbart kokt.

Veganska fiskpinnar med remouladsås och krossad potatis

Det andra receptet är under kategorin den klassiska husmanskosten och är en svensk klassiker. Köttbullar med gräddsås och hasselbackspotatis. Ända sedan jag såg videon där Gustav bjuder in två av sina bloggbesökare att laga denna rätt med honom har jag varit frälst av denna rätt. Det var denna rätt som verkligen lärde mig hur en får fram umamismaken. Den kraftfulla smaken när svartvinbärsgelén, sojasåsen och gräddsåsen strålar samman är som en skänk från ovan. Denna rätten går alltid hem när jag får nära och kära på besök.

Högtidsmaten

Sist men inte minst i boken finner vi högtidsmaten. Här har vi en salig blandning av större anrättningar till smådetaljer på julbordet. Många verkar tro att veganisera julbordet är raketforskning, men tack vare de simpla knepen så kan vem som helst lägga in sill, eller veva ihop en rödbetssallad med dijontryck.

Vem är denna boken till för? Jag skulle hellre vända på frågan – vem är den inte till för? Jag tror denna passar alla människor. Oavsett om du är nyfiken på grönt, vill minska din köttkonsumtionen, är lakto-ovo vegetarian eller varit vegan sedan länge så tycker jag denna boken har en välförtjänt plats i ditt hem.

Vad blir mitt betyg för Gustav Johanssons Vegansk Husmanskost?

Avocado Avocado Avocado Avocado Avocado Avocado Avocado Avocado AvocadoAvocado
Jag ger boken 9 av 10 avokados.